Kokemuksemme mukaan organisaatiot kamppailevat usein päätelaitteiden seurannan ja omaisuudenhallinnan kanssa.
Suomen kirjanpitolaki ei velvoita tekemään fyysistä inventaaria käytössä olevista tietokoneista, vaikka niihin sitoutuukin merkittävä pääoma. Julkisuudessakin on uutisoitu organisaatioista, joissa on kadonnut jopa tuhansia laitteita. Silti tilintarkastaja ei vaadi fyysistä inventointia, vaan taloushallinnon dokumentit riittävät. Kadonneisiin laitteisiin sitoutuu rahaa, mutta voiko kadonneissa laitteissa olla myös arkaluotoista yritysdataa tai henkilötietoja – jopa potilastietoja?
Onko teiltäkin kadonnut tietokoneita?
Ensimmäinen vaarallinen kohta laitteen elinkaarella on tilauksen ja käyttöönoton välissä. Tilaukseen saatetaan vaatia hyväksyntä tilausjärjestelmässä, mutta fyysisen laitteen käyttöönoton ja tehdyn tilauksen välillä ei tehdäkään enää minkäänlaista tarkistusta – useimmiten tilauksen hyväksyjä vain hyväksyy saapuneen laskun.